16 iun. 2017

A D M I T E R E – 2017, Etapa a II-a, 04 – 06 septembrie 2107

Aici aveti cataloagele finale privind admiterea 2017 – etapa I!

– Spre informarea elevilor de clasa a VIII-a (în vederea ocupării locurilor rămase libere după etapa I – mai 2017)

Nr. de locuri rămase neocupate pentru clasa a IX-a, anul școlar 2017-2018:
– specializarea: Teologie Ortodoxă – 4
-specializarea: Patrimoniu cultural – 6

04 septembrie 2017 – înscrierea candidaților
05-06 septembrie 2017 – desfășurarea probelor de aptitudini

NOTĂ: Absolvenții de clasa a VIII-a care doresc participarea la probele de aptitudini – etapa a II-a, 04-06 septembrie 2017, trebuie să ridice de Școala Gimnazială/ centrul de admitere FIȘA DE ÎNSCRIERE, în original, fără completare de opțiuni, fiindcă liceele Vocaționale nu au atribuit cod de școală. Această fișă va fi depusă la secretariatul Seminarului, la data de 04 sept.2017, dimpreună cu celelalte acte necesare la dosarul de înscriere.
Pentru relatii suplimentare, vă rugăm să ne contactați: Tf/ fax 0233-251876, adresa email : stvcmn@yahoo.com

19 mai 2017

Elevii olimpici de Seminarul de la Mănăstirea Neamț, premiați de IPS Părinte Mitropolit Teofan

Elevii şi profesorii din Arhiepiscopia Iaşilor care au obţinut premii la Olimpiada Naţională de Religie sau la olimpiadele organizate la alte materii pentru seminariile teologice au fost premiaţi ieri de Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei. Evenimentul festiv a avut loc în Sala „Iustin Moisescu“ a Centrului eparhial Iaşi şi a fost organizat la iniţiativa părintelui arhimandrit Hrisostom Rădăşanu, consilierul educaţional al Arhiepiscopiei Iaşilor, şi a părintelui inspector Cristian Barnea.

Evenimentul i-a reunit deopotrivă pe elevii din şcolile şi liceele laice care au obţinut primele locuri la Olimpiada de Religie organizată de Ministerul Educaţiei Naţionale, precum şi pe cei de la seminariile teologice din Arhiepiscopia Iaşilor care au susţinut un concurs separat, dedicat exclusiv instituţiilor cu profil teologic. Alături de elevi, au participat reprezentanţi ai Centrului eparhial, profesori de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iaşi, inspectori de religie, directori de seminarii teologice, profesorii îndrumători ai olimpicilor, reprezentanţi APOR. Moderatorul întâlnirii a fost pr. dr. inspector Cristian Barnea.

În debutul festivităţii, a luat cuvântul Părintele Mitropolit Teofan, care le-a adresat câteva îndemnuri elevilor premianţi: „Aveţi nevoie şi avem nevoie de ştiinţa de carte, de depăşirea ignoranţei, dobândirea de cunoştinţe. Vă îndemn să rămâneţi cu aceeaşi determinare şi aceeaşi iubire de ştiinţa de carte de care aţi dat dovadă până acum şi în numele căreia vă aflaţi astăzi aici. Să vă dăruiască Dumnezeu putere să nu rămâneţi doar la ştiinţa de carte, ci s-o orientaţi spre iubirea de Dumnezeu şi de semeni, taină care vă va împlini ca oameni, care vă va ajuta să existaţi cu adevărat şi să-i ajutaţi şi pe alţii. Să vă dăruiască Dumnezeu putere să răspândiţi lumina cunoaşterii în jur, din care să vă adăpaţi şi voi, iar această lumină a cunoaşterii să fie fundamentată pe taina iubirii“.

„A fi raţional până la capăt înseamnă să recunoşti atât măreţia raţiunii, dar şi limitele sale“

Au luat apoi cuvântul câţiva dintre elevii prezenţi. Au rostit câteva mărturisiri legate de olimpiadele la care au participat Lucian Iliescu, elev la Colegiul „Costache Negruzi“, şi Adrian Petraş, elev la Colegiul Naţional, care au obţinut premiul I la Olimpiada de Religie, şi Dimitrie Cătălin Coşula de la Seminarul Teologic Ortodox „Veniamin Costachi“ de la Mănăstirea Neamţ, care a obţinut locul I la disciplina Noul Testament.

„Mi-am dat seama prin participarea la Olimpiada de Religie de cel puţin două lucruri: că într-adevăr creştinismul este o religie a libertăţii, pentru că nu rămâne până la capăt sau într-un chip iraţional sub talpa dogmelor sau al axiomelor, şi că a fi raţional până la capăt înseamnă să recunoşti atât măreţia raţiunii, dar şi limitele sale.“ – Lucian Iliescu

„Interesul manifestat de elevi pentru participarea la ora de religie în şcoală confirmă o revigorare religios-morală a întregii societăţi. Ora de religie nu este o îngrădire, ci este este tocmai desăvârşirea libertăţii în oferirea opţiunilor de a urma Mântuitorului. Olimpiada de Religie Ortodoxă a fost pentru mine un spaţiu al mărturisirii, o cale de a arăta iubirea lui Hristos şi în mediul şcolar. Pregătirea pentru olimpiadă a fost un prilej de a cunoaşte puncte de vedere şi, nu în ultimul rând, de a mă cunoaşte pe mine însumi.“ – Adrian Petraş

„Mulţumesc Bunului Dumnezeu pentru că mi-a îndrumat paşii spre o şcoală teologică, în care învăţăm despre tainele vieţii creştine şi pentru că mi-a luminat mintea spre înţelegerea dumnezeieştilor Scripturi. Mulţumesc părintelui director şi părintelui îndrumător, care a sădit în sufletul meu încredere că pot reuşi; mulţumesc părinţilor mei pentru că m-au ajutat să trec peste teama de acest examen şi să îl considere ca pe o competiţie a bucuriei de a învăţa.“ – Dimitrie Cătălin Coşula

Elevii cu rezultate deosebite la olimpiadele naţionale au primit premii constând în bani şi cărţi din partea Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei. Au fost premiaţi în total 27 de elevi, dintre care 6 premii I, şi 25 de profesori, precum şi inspectorii şcolari la disciplina religie.

05 mai 2017

Corul Mănăstirii Hamatoura din Liban în vizită la Seminarul Teologic de la Mănăstirea Neamț

Seminarul Teologic de la Mănăstirea Neamt a avut ca oaspeți membrii corului Mănăstirii Hamatoura din Liban care au participat la  Festivalului de Muzică Bizantină de la Iaşi. Ei au fost însoțiți de părintele arhimandrit Hrisostom Rădăşanu. Împreună cu elevii seminariști ei au participat la rugăciunea de seară iar după au susținut un scurt concert religios.

22 apr. 2017

Premii I, II și special pentru elevii seminariști de la Mănăstirea Neamț

În perioada 18-22 aprilie la Cluj-Napoca s-a desfășurat cea mai importantă competiție destinată elevilor din învățământul teologic vocațional, Olimpiada Națională de Religie pentru Seminariile și Liceele Teologice Ortodoxe. Gazda evenimentului a fost Facultatea de Teologie Ortodoxă în colaborare cu Arhiepiscopia Vadului, Feleacului și Clujului, Inspectoratul Școlar Județean Cluj și Seminarul Teologic Ortodox din Cluj-Napoca.
Comisia centrală a fost primită în seara de 18 aprilie în timp ce elevii și profesorii însoțitori, aproximativ 140, s-au cazat pe parcursul zilei de miercuri în cele două cămine, special pregătite pentru eveniment, al Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj și al Seminarului Teologic Ortodox.
Deschiderea a avut loc în seara zilei de 19 aprilie, la ora 18, în capela Facultății de Teologie cu binecuvântarea și în prezența Înaltpreasfințitului Arhiepiscop și Mitropolit Andrei. Acestuia i s-au adăugat oficialități din Ministerul Educației Naționale reprezentanți aiInspectoratului Școlar Județean și ai instituțiilor de profil, dl.conf.univ.dr.Vasile Timiș, inspectorul general pentru disciplina Religie, dna.Mariana Pop, inspectorul școlar generaladjunct , PC Pr.Prof.dr.Vasile Stanciu, decanul Facultății de Teologie, PC Pr.Prof.Marian Sidon, inspectorul de Religie al județului Cluj și PC.Pr.Lect.Univ.Liviu Vidican-Manci, directorul Seminarului Teologic Ortodox.
După slujba Te-Deumului, ierarhul le-a adresat un cuvânt de învățătură în care i-a îndemnat pe toți elevii să fie modele de urmat atât în comunitatea din care provin dar și în lume.
În toate școlile nostre, indiferent ce profil ar fi, dar cu atât mai mult în școlile teologice credem că se încearcă a se face o educație bună a tinerilor. Pentru ca, așa cum ați auzit în rugăciunea de la Te-Deum ei trebuie să fie o mângâiere și pentru părinți, să fie de folos și bisericii dar și neamului nostru.
După deschiderea oficială elevii, profesorii însoțitori și comisia au fost invitați la o cină festivă, de bun venit.
Probele Olimpiadei s-au desfășurat în ziua de joi, 20 aprilie, de la ora 10.00, când elevii au fost testați la patru dintre cele mai importante discipline dintre cele studiate în școală: T.Dogmatică, Noul Testament, Vechiul Testament și Istoria Bisericii Ortodoxe Române.
Comisia de Organizare a căutat ca elevii și profesorii să găsească și bucuria pe care o rezervă județul Cluj, așa încât, după desfășurarea probei de examen, participanții au avut parte de mai mult surprize. Joi le-a fost prezentat Clujul istoric și modern prin vizitarea celor mai importante obiective turistice ale orașului, iar vineri, cu ocazia sărbătorii Izvorului Tămăduirii, au participat la Sfânta Liturghie la Mănăstirea Mihai Vodă din Turda, iar apoi au vizitat celebra Salină din Turda. Comisia Centrală a participat la Sfânta Liturghie la Mănăstirea Nicula.
În Aula Facultății de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, de la ora 09.00, s-a desfășurat festivitatea de premiere, în prezența Înaltpreasfințitului Arhiepiscop și Mitropolit Andrei și închiderea oficială a Olimpiadei. În debutul festivității au încântat auzul elevi olimpici ai Colegiului de Muzică Sigismund Toduță din Cluj-Napoca, care au interpretat atât vocal cât și instrumental partituri din arii celebre.
Au fost înmânate apoi celor mai harnici, mai râvnitori și mai inspirați elevi premiile. În total MEN a acordat 29 de premii și mențiuni la care Arhiepiscopia Ortodoxă a Vadului, Feleacului și Clujului a mai adăugat 16 premii speciale. Pe lângă diplome și aprecierea celor prezenți, prin purtarea de grijă a ÎPS Andrei, fiecare elev premiant a primit o sumă consistentă de bani (premiul I 500 lei, premiul II 300 lei, premiul III 200 lei, mențiune 150 lei iar premiul special 100 lei). Au fost prezenți membrii Comisiei Centrale, conducătorii Școlilor Teologice Clujene, reprezentanți ai ISJ Cluj și alți invitați speciali (consemnat de aici).

De la Seminarul Teologic Ortodox Veniamin Costachi de la Mănăstirea Neamț, trei elevi au primit premii după cum urmează: PREMIUL ICOȘULA DIMITRIE CĂTĂLIN – clasa a X – a pastorală, disciplina Noul Testament, îndrumator pr. prof. Viorel Laiu; PREMIUL II – ȘLEAPCĂ ALEXANDRU – clasa a XI – a pastorală, disciplina Istoria Bisericii Ortodoxe Romăne, îndrumator arhim. prof. Mihail Daniliuc și PREMIUL SPECIAL – TARTUS MARIAN – clasa a IX – a pastorală, disciplina Vechiul Testament, îndrumator diac. prof. Ilarion Argatu.

Tuturor felicitari și multe succese în continuare!


26 mart. 2017

Seminariști si profesori la Marșul pentru Viață 2017

„Am fost buni și răi am fost
Tu ne-ai căutat un rost
Cu povețe plânse în năframă
Tu ne-ai învățat un grai
Tu ne-ai dăruit un plai,
Și-am plecat cu el în lume, Mamă.”

Așa spun cei de la Catharsis. Ce putem noi deduce de aici? Importanța mamei, importanța singurei ființe umane care poate da viață. Cu acest gând, tineri din toată România și Republica Moldova au participat la Marșul pentru Viață. Astfel, această mișcare pro viață a avut loc și în Târgu Neamț.  Elevii de la Seminarul Teologic Veniamin Costachi, alături de atoreni și prieteni s-a înarmat cu răbdare, iubire, artă și zâmbete și au fost și ei prezenți. S-au adunat cu toții în fața Liceului Vasile Conta Târgu Neamț, iar la ora 15:00 au început să mărșăluiască pe Bulevardul Mihai Eminescu, Bulevardul Ștefan cel Mare, sosirea fiind la Casa Culturii.

Cred că cel mai important lucru la o astfel de mișcare este mesajul transmis. Tinerii din parohii, dar și cei de la seminar, au venit cu propriile desene, cu propriile mesaje, iar glasurile lor au făcut orașul să răsune de bucurie. Iubirea ieșea din inimile, zâmbetele și ochii lor ca aburii ce ies din pâinile calde pe care mama le scoate din cuptor. Li s-au alăturat trecători care le-au zâmbit și le-au susținut cauza. Mamele cu copii în brațe, bunicii cu ani ninși pe frunte și suflete crude ca iarba verde de primăvară zumzăiau a speranță în marea adunare din Târgu Neamț.

Viața este cel mai important dar pe care-l primim, iar avortul este cea mai mare crimă pe care o poate face o mamă. Nimeni nu are dreptul să ia viața unei ființe care nu poate face absolut nimic pentru a se apăra. Pentru femeie, pentru copil, pentru viață sute de oameni au ieșit azi în stradă. Nu au avut niciun gând de protest, așa cum credeau câțiva trecători distrați, ci și-au exprimat armonios dorința de a lăsa viața să-și urmeze cursul. Dumnezeu dă viața, iar noi nu suntem în măsură să-i hotărâm sfârșitul.

Marșul pentru Viață este una dintre mișcările care pot face oamenii să-și schimbe părerea despre avort și să aprecieze cu adevărat valoarea unei inimi mici care bate.

Sperăm din tot sufletul că acest Marș a avut efectul pe care-l dorim. Detalii aici…

Ioana Ursache, ATOR Târgu Neamț

15 mart. 2017

Premii „Best colection”, „Golden Palette” și „Winers” pentru elevi de la sectia Patrimoniu

La sfârşitul lunii trecute, februarie 2017, la Bitola, în Macedonia, a inceput cea de-a XXXV-a ediţie a Festivalului de Artă plastică pentru copii “The small Montmartre of  Bitola”. La festival au participat şi elevii clasei a XII a, ai Seminarului Teologic Ortodox „V. Costache” M-rea Neamt, cu o colectie de 25 de lucrari.

Coordonati la disciplinele de patrimoniu cultural- restaurare icoana, de profesor Oana Gradinaru, elevii au realizat copii dupa icoane sau detalii fresca, cu degradari, sec XIV- XVII, din manastirile reprezentative pentru arta bizantina din Macedonia.

Invitaţia la Bitola, a venit în urma colaborarii incepand din 2011, a d-ului prof. Dan Tardea. La fiecare participare elevii au câştigat  diferite premii incepand cu „Grand Prix”, „Best colection” , „Golden Palette” , „Golden Brush” diploma „Winers”. Deasemeni in 2011 si 2012 elevii au participat direct la tabara de creatie Bitola.

Echipa Seminarului a confirmat valoarea, ca  de fiecare dată si in acest an prin obţinerea premiului „Best colection”, „Golden Palette” pentru eleva Ticu Corina Gabriela si diplome „Winers”pentru elevii: Diacon Cipriana si Baroi Eugen.

Premiile obţinute sunt foarte importante având în vedere faptul că elevii nemţeni „s-au luptat” in pensule, culori şi palete, cu 9159 elevi din 28 de tari: China, Rusia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Munte Negru, Turcia, Israel, Polonia, Bulgaria, Malaezia, Crimea, Tailanda, India, Cehia, Croatia, Egipt, Ucraina, Ungaria, România, Macedonia etc..

Rezultatele competitiei, pentru participarea indirecta, sunt anuntate din 20 martie pe www.smallmontmartreofbitola.com

 

15 feb. 2017

O nouă participare la Competiția Internațională de Artă: „SMALL MONTMARTRE OF BITOLA 2017” în Macedonia

  Elevii clasei a XII-a ai Seminarului Teologic Ortodox „Veniamin Costachi” Mănăstirea Neamț, se pregătesc de o nouă participare la Competiția Internațională de Artă: „SMALL MONTMARTRE OF BITOLA 2017” în Macedonia. Coordonați de profesorii de artă, Dan Țîrdea și Oana Grădinaru, aceștia au realizat copii după icoane sau detalii frescă, cu degradări,  din sec XIV- XVII, reprezentative pentru arta bizantină din Macedonia. Rezultatele competiției, pentru participarea indirectă, vor fi anunțate după 20 martie pe www.smallmontmartreofbitola.com

11 feb. 2017

Testamentul părintelui Iustin

Testamentul părintelui Iustin

Pr. prof. Vasile Păvăleanu

Astăzi, 10 februarie 2017, se împlinesc 98 de ani de la naşterea unuia dintre cei mai mari, mai iubiţi şi mai cunoscuţi duhovnici ai neamului românesc, părintele Justin Pârvu. Viaţa lui a fost închinată întru totul lui Hristos, fiind din tinereţe „un desăvârşit călugăr“, un mărturisitor în vremurile potrivnice, un părinte care a născut şi crescut duhovniceşte mulţi monahi, monahii, preoţi şi mireni, un duhovnic care a schimbat destinul multor oameni. De dincolo de veac, părintele Justin continuă lucrarea sa duhovnicească pentru toţi cei care îi cer sfat şi mijlocire de la Dumnezeu, iar momântul său permanent împodobit cu flori a devenit un loc de pelerinaj, de mângâiere şi întărire întru credinţă şi nădejde.

Cu puţin timp îna­in­te de plecarea sa la Domnul, părintele Justin a fost întrebat: „Ce testament lăsaţi ucenicilor şi în special monahilor?“. Cu ultimele puteri şi întărit de Dumnezeu, a rostit rar şi apă­sat: „ascultare, pocăinţă, rugă­ciu­ne, unitate!“. Pe cei patru stâlpi ai baldachinului care acoperă mormântul său, ca pe un jertfelnic sfânt, sunt în­scri­se aceste patru cuvinte. Pe fie­care stâlp, câte un cuvânt. În cele pa­tru colţuri, adevărate puncte cardinale spre orien­tarea către ţinta supremă, Hris­tos. Prin a­ceste cuvinte, pă­rintele Justin vorbeşte tainic din mormânt şi din împărăţia drepţilor că prin împlinirea a­cestui testament se pot recu­noaş­te cei ce cu ade­vă­rat sunt ucenicii săi, aşa precum iubirea este semnul prin care se cunosc cei ce sunt uce­nici ai lui Hristos (Ioan 13, 35). Prin împlinirea acestui testament sfânt, orice fiu duhov­ni­cesc „ca o zidire bine alcătuită creşte ca să a­jungă un locaş sfânt în Dom­nul“ (Ef. 2, 21), ancorat fiind în stâlpul de foc călăuzitor al părintelui Justin, care, statornic şi neclintit, a fost înfipt în temelia Hristos. (I Cor. 3, 11). Prin neîmplinirea tes­tamen­tu­lui se înţelege de la sine că se ajunge la ruperea de părintele duhovnicesc, la o atitudine de mândrie şi orgoliu, ca şi cum ucenicul ar fi mai mare ca dascălul său şi, implicit, rupere de Hristos, pe Care avva Justin L-a slujit cu credinţă toa­tă via­ţa. Părintele Justin a fost în­zestrat de Dumnezeu şi cu da­rul înainte vederii. Ca a­ta­re, în mod profetic, cunos­când fră­mân­tările şi diferen­ţe­le de opi­nii ce pot apărea după plecarea sfinţiei sale din viaţa aceasta, în socie­tate, ba chiar şi în rândul uce­nicilor săi, cu demnitatea-i bi­ne­cunoscută a dorit şi doreşte ca toţi să se manifeste întru a­ce­eaşi demnitate creşti­nească şi româneas­că. Din cele patru virtuţi-testament mă voi opri în mod special în rândurile ce urmează la ascultare.

Ascultarea

Este virtutea şi lucrarea la ca­re acest mare duhovnic măr­tu­risitor al neamului noastru ro­mânesc a ţinut din toată fiin­ţa lui. Prin ascultare se înţelege subordonarea voinţei proprii faţă de voinţa lui Dumnezeu sau faţă de voinţa unei alte persoane, în numele lui Dum­ne­zeu. Ea reprezintă ordinea fi­­reas­că în buna rânduire a vieţii omului spre desăvârşirea mo­ra­lă, fiind temelia religiei, mo­ra­lei, ordinii sociale, eclesiale, in­stituţionale, familiale  etc. As­cultarea presupune ordine, bu­nă rânduială, aşezare fireas­că, iar neascultarea în­seam­nă dezordine, neorân­du­ială, aba­te­re de la legea firii du­pă binecunoscuta sintagmă a Sfinţilor Părinţi: „Ascultarea este viaţă, neascultarea este moar­te“. As­cul­tarea, după cuvântul Sfân­tu­lui Vasile cel Mare, „este ca­lea cea mai scurtă şi mai sigură către Îm­pă­răţia lui Dumne­zeu“. Sfântul Ioan Scă­rarul zi­ce că „cel ascultător moare si­eşi, căci pentru toate va răs­pun­de cel de ca­re se face ascultare“.

Dumnezeu Însuşi se desco­peră poporului ales cerând ascultare: „Ascultă, Israele, şi să te sileşti să împlineşti toate acestea…!“ (Deut. 6, 3-4). Hristos, Fiul lui Dumnezeu întrupat, este întru totul ascultător Ta­tă­lui: „Ascultător făcându-Se până la moarte, ba încă moarte pe cruce“ (Fil. 2, 8) şi în stare de dăruire jertfelnică, chiar cuprins de sentimentul fricii de moarte, doreşte ca toate să se împlinească „nu cum vreau Eu, ci cum vrei Tu“ (Luca 22, 42). Maica Domnului, la rându-i, es­te întru toate ascultătoare pla­nului mântuitor al Preasfintei Treimi, supunân­du-se adumbririi Tatălui, pri­mind pogo­râ­rea Duhului şi primind în pântece pe Cel-neîn­că­put, zice: „Ia­tă roaba Dom­nu­lui, fie mie după cuvântul Tău“ (Luca 1, 36). Aşadar, ascultarea este ma­rea taină întru care s-a lucrat mântuirea neamului o­me­nesc, căci neascultarea ca fiică a mândriei a fost pricina că­derii îngerilor răi sau a pro­to­părinţilor Adam şi Eva şi este pricina căderii fiecărui om. De aceea, Sfântul Ioan Da­mas­chin spune că „Hristos prin as­cul­­tarea Sa a venit să vindece ne­as­cultarea lui Adam“.

Toate păcatele omeneşti se nasc din întreita ispitire: pofta trupului (plăcerile trupeşti), pofta ochilor (dorinţa de îna­vu­ţire) şi trufia vieţii (mândria) (I Ioan 2, 16). Împotriva acestei întreite surse de păcă­tuire, via­ţa monahală, prin cele trei vo­turi, propune o luptă prin ce­le trei sfaturi evanghelice: fecio­­ria, sărăcia şi ascultarea.

Părintele Justin şi-a asumat din anii tinereţii crucea voturilor monahale şi la toate a ţinut foarte mult, împlinindu-le cu prisosinţă. Referitor la as­cul­tarea de bunăvoie, trebuie să remarcăm faptul că părinte­le Justin a dat pildă de ascul­tare desăvârşită faţă de stareţii săi pe care i-a avut: la Durău, în primii ani de călugărie, când n-a ieşit niciodată din cuvântul stareţului său, chiar dacă ascultarea de a servi la mese mu­sa­firii, uneori până la ore târzii de noapte – cum însuşi măr­turiseşte -, nu i-a plăcut niciodată, dar nu s-a sustras nicidecum de la împlinirea ei; la Secu, între anii 1967-1977, după venirea din temniţele comunis­te, a fost ascultător stare­ţu­lui Ghe­rontie Ştefan, chiar dacă, forţat de Securitate, îi urmărea fiecare pas, fiecare convorbire şi pe credincioşii care îl vizitau la chilie; la Mă­năstirea Bistriţa, unde stareţul Ciprian, cu binecunoscuta-i di­plo­maţie, ţinea şi la mănăstire şi vieţuitorii ei, dar şi la „orga­nele“ de la judeţ sau de la centru care erau me­reu prezente în mănăstire; sigur că părintele Justin, dimpreună cu un alt mare duhov­nic, Ioanichie Bălan, era în a­tenţia acestora şi se simţea în „vizorul“ lor. Părintele, obiş­nuit cu toate aceste metode, cu o maturitate care-l ridica deasupra tuturor vânzolelilor mă­runte, se făcea că nu vede şi că nu pricepe şi îşi continua lucra­rea misionară cu credincioşii care descoperiseră în el povă­ţui­torul duhovnicesc de care a­veau nevoie. Niciodată nu s-a răzvrătit împotriva vreunui stareţ, nu a comentat sau în­fruntat deciziile acestuia, ci, dim­potrivă, s-a manifestat cu mult respect, cu cinste şi cu ascultare desăvârşită, fiind pildă şi pentru monahii tineri care e­rau primiţi în mănăstirile res­pec­tive. Bunăoară, dacă ar fi a­vut nevoie pentru vreo trebu­inţă oarecare să plece din mă­năs­tire, aşa precum rezultă din ar­hiva mănăstirilor Secu şi Bis­triţa, săvârşea aceasta numai după obţinerea regulamentarului bilet de voie. Dacă avea vreo nemulţumire sau o propu­nere, o aducea la cunoştinţă sta­­reţului cu multă decenţă, fă­ră să supere sau să tulbure prin ceea ce spunea. Din acest mo­tiv, stareţii respectivi l-au iu­bit, l-au preţuit şi l-au avut la inima lor pe părintele Justin şi nu de puţine ori şi ei se sfătuiau cu el.

„Închinăm această mănăstire Înaltpreasfinţiei Voastre care reprezentaţi «Biserica Dumnezeului celui viu, stâlp şi temelie a adevărului»“

După 1991 şi după înteme­ie­rea Mănăstirii Petru Vodă, du­pă ce el însuşi ajunge stareţ, pe de o parte se manifestă cu ascultare faţă de ierarhi şi exarhi, iar pe de altă parte pretinde ascultare de la cei ce veneau în obştea înfiinţată de el, ca mod concret al vieţuirii monahale.

Ascultarea faţă de ierarh, de Mitropolitul Moldovei şi Buco­vinei, se vede din faptul că pentru orice lucrare de la aşeză­mintele sale de la Petru Vodă sau Paltin a cerut binecuvân­tare scrisă sau verbală, precum rezultă din arhive sau din măr­turiile sale, un exemplu în a­cest sens fiind manifestarea bucuriei părintelui atunci când a obţinut aprobarea de a începe slujirea liturgică în biserica încă neterminată, sau pentru a săvârşi Sfântul Maslu în noap­tea de joi spre vineri. O dovadă impresionantă a supunerii faţă de ierarh este afirmaţia părintelui din cuvântul rostit la sfin­ţirea Bisericii cu hramul „Sfin­ţii Arhangheli Mihail şi Ga­vriil“ din data de 8 noiembrie 2005: „Ca într-un tablou votiv, în­chinăm această mănăstire Înaltpreasfinţiei Voastre care re­prezentaţi «Biserica Dumne­zeului celui viu, stâlp şi temelie a adevărului» (I Tim. 3,15), mul­ţumindu-vă din adâncul i­ni­mii că aţi consacrat mănăs­tirea noastră ca spaţiu al sluji­rii sfinte al lui Dumnezeu, ca loc al rugăciunii neîncetate şi ca punct unde cerul se întâl­neş­te cu pământul. Vă aştep­tăm cât mai des, pentru a ne ru­ga împreună şi a ne împăr­tăşi cuvânt de zidire duhov­ni­ceas­că, bi­neştiind că atunci când se a­flă în mănăstire, ar­hi­ereul es­te cel dintâi între monahi“.

Se înţelege că atunci când a spus: „Închinăm această mă­năs­­tire Înaltpreasfinţiei Voas­tre...“ înseamnă că sunt cu­prin­­se aici toate ale mănăstirii, in­clusiv obştea cu toţi vieţui­torii, inclusiv schiturile pendin­te de aceasta, inclusiv toate da­nii­le pe care le-a primit de la oa­meni cu inimă mare, înţe­le­gând că aparţinând Bisericii a­cestea, de fapt, aparţin lui Dum­nezeu.

De asemenea, la sfinţirea Mănăstirii „Adormirea Maicii Domnului“ – Paltin de către Prea­sfinţitul Episcop Calinic Bo­toşăneanul, sau a paracli­sului din deal de către Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Teofan, părintele Justin a ma­nifestat o bucurie duhovniceas­că a datoriei împlinite, a pecet­luirii muncii sale de către ie­rar­­hii dragi inimii sale şi o le­gă­­tură spirituală caldă şi fi­reas­că, transmisă în mod tai­nic şi în inimile credincioşilor.

Ascultarea a fost „legea“ pe care părintele Justin a impus-o în aşezămintele sale pentru toţi ucenicii săi şi se tulbura şi cer­ta cu asprime pe cei ce nu fă­ceau ascultare, dându-le ca­non spre îndreptare. Pe monahii tineri care veneau la el plân­gân­du-se împotriva stareţilor lor, părintele Justin îi îndemna la ascultare fără de care nu este nici linişte sufletească, nici mântuire.

Acum, în zi de pioasă aduce­re-aminte de naşterea părintelui Justin, să nu uităm testamentul său întru permanenta noastră naştere în Hristos: ascultare, pocăinţă, rugăciune, unitate.

31 ian. 2017

Seminarul de la Neamț a marcat sărbătoarea Sf. Trei Ierarhi

De Sfinții Trei Ierarhi, Seminarul ”Veniamin Costachi” de la Mănăstirea Neamț, ca școală teologică, și-a serbat hramul. Potrivit tradiţiei, în ajunul prăznuirii, elevii și profesorii au participat la Slujba Privegherii la Biserica ”Sf. Ioan Iacob de la Neamț – Hozevitul, paraclisul seminarului, priveghere care s-a încheiat cu un cuvânt de învățătură rostit de către arhim. prof. Mihail Daniliuc.

În ziua praznicului, începând cu orele 8.00 s-a oficiat slujba Utreniei și Sf. Liturghie de către pr. Prof. Ioan Mihoc, directorul Seminarului de la Mănăstirea Neamț, arhim. Mihail Daniliuc, pr. Viorel Laiu și diac. Ilarion Argatu. Răspunsurile la strană au fost oferite de către elevii seminariști sub îndrumarea prof. Marius Gabriel Brumă.

Apoi, în Sala de Festivităţi a Seminarului, a avut loc o manifestare spiritual-culturală dedicată patronilor învăţământului teologic, sub coordonarea arhim. Mihail Daniliuc. Elevii seminarişti au prezentat scurte dizertaţii despre viaţa şi activitatea sfinţilor,

lecturi din operele Sfinţilor Trei Ierarhi, iar în încheiere corul Seminarului Teologic a susţinut un mic concert de cântări dedicate Sf. Trei Ierarhi. De asemenea, a fost organizată, în foaierul Seminarului, și o expoziție de icoane de către elevii seminariști de la secția Patrimoniu.

Pentru Seminarul Teologic de la Mănăstirea Neamț sărbătoarea Sf. Trei Ierarhi reprezintă un reper duhovnicesc atât pentru elevi cât și pentru profesori. Aceste manifestări dedicate patronilor învăţământului teologic, nu fac altceva decât să ne readucă în atenţie modelele de viaţă, trăire şi activitate misionară, dar şi didactică pe care şi noi trebuie să le împlinim, asemenea Sfinţilor Ierarhi pe care îi cinstim.